Agenda

Sociëteit 2e mogelijkheid

De soos gaat weer voorzichtig van start. Het bestuur heeft veertig à vijftig reacties ontvangen op de vraag naar de sociëteitsvoorkeuren. In de meeste reacties werd een voorkeur uitgesproken voor…

Sociëteit in coronatijd

De soos gaat weer voorzichtig van start. Het bestuur heeft veertig à vijftig reacties ontvangen op de vraag naar de sociëteitsvoorkeuren. In de meeste reacties werd een voorkeur uitgesproken voor…

La Corona

J B August Kessler

De naam Corona is in scheepvaartkringen al een heel oud begrip. In 1916 werd door Shell de rederij “La Corona” opgericht.

De eerste schepen bij La Corona waren Ares (1913-1917 5.366 brt.), Artemis (1914-1938 3.809brt.), Hermes (1914-1950 3.768 brt.) en Selene (1914-1939 3.738 brt.) (allen ex.N.I.T.) en J.B.August Kessler (1902-1936 5.104 brt.)

Ares

Begin 1930 bestond de Nederlandse Shell-vloot uit 59 schepen en de Engelse-vloot uit 65 schepen. Van 1930 tot 1940 werden er voor de Shellvloot 70 nieuwe schepen in dienst gesteld, waarvan 44 % onder de Coronavlag gingen varen.Op 1 januari 1950 werd, na de overdracht van Nederlands Indie, de N.V. Petroleum Maatschappij ‘La Corona’ ook de reder voor:
N.V. Nederlandsche Nieuw Guinee Petroleum Maatschappij.
N.V. De Bataafsche Petroleum Maatschappij.
N.V. Nederlands-Indonesische Tankvaart Maatschappij.

In 1955 wordt Shell Tankers N.V. opgericht met het hoofdkantoor te ’s Gravenhage en de rederij te Rotterdam. De vloot bestaat dan uit 56 schepen plus een nieuwbouwprogramma van 17 schepen w.o. de K-schepen. Tot het eind van het telegrafietijdperk was de collectieve roepnaam voor alle Nederlandse Shelltankers PCOR